Wandelen Details

Wandelen

Sachsen - Weinwanderweg

Om hier zelfs maar oppervlakkig over de culturele betekenis van Dresden met zijn rijke geschiedenis en zijn vele kunstwerken van onschatbare waarde te spreken, zou al te ver voeren.We zullen daarom geen tijd verliezen en bij de eindhalte van tramlijn 3 in Dresden-Wilder Mann, het uitgangspunt van onze wandeling van start gaan over de soms wat kronkelige Sächsischer Weinwanderweg.

We steken de Großenhainer Straße over en komen daarmee terecht in het stadsdeel Trachau. Met de bergkant voor ons slaan we nu linksaf de Schützenhofstraße in en komen voor Dresdens oudste wijngaard te staan die zich uitstrekt van huisnummer 2 tot ongeveer aan de Böttgerstraße. Na het passeren van nummer 50 beklimmen we een behoorlijk steile, voormalige wijngaardtrap naar de Galileistraße en gaan de rechtsaf naar de Neuländer Straße. Deze volgen we omhoog tot aan de tweede kromming naar rechts. Daar buigen we linksaf en bereiken we langs een speelterrein uiteindelijk de Moritzburger Landstraße.

Over een voet- en fietspad linksaf gaan we onder de snelweg door en komen we na 400 meter voor het hoofdportaal van de begraafplaatsplaat Heidefriedhof te staan. Tegenover brengt de asfaltstrook van ongeveer 100 meter op de Boxdorfer Weg ons naar een naar links aftakkende bosweg. Deze buigt na een paar honderd meter scherp naar rechts en klimt dan wat. Boven aangekomen gaan we de weg naar rechts op, steken een kruispunt met de rode puntmarkering van de Augustusweg over en volgen de bordjes tot aan Gaststätte Waldesruh, in de volksmond ook bekend als Waldmax. Nu gaan we over de Waldhofstraße verder naar het Waldhof. 150 meter verderop maken we een scherpe buiging en volgen de Lößnitzweg tot aan de bosrand. Over de dalende weg komen we telkens langs terrasmuurtjes van voormalige wijngaarden. We wandelen verder lans de rode puntmarkering tot aan de Augustusweg en doorkruisen de bebouwing van een bij Boxdorf horende wijk.

Rechtsaf brengt ons nu de Weinbergstraße na 200 meter bij het Weinbergshaus, een prachtig vakwerkhuis uit 1670. Op de hoek van de Moritzburger Landstraße en de Dresdener Straße vinden we Hotel en Gaststätte Baumwiese waar we op krachten kunnen komen met regionale wijn en smakelijke gerechten.

Vanuit de tegenover liggende parkeerplaats leidt een smalle bosweg parallel aan de Augustusweg naar het westen en naar benden langs de Nesselgrund naar de begraafplaats. Nu ligt Radebeul, de stad van Karl May, voor ons. Op de westelijke helling van de Nesselgrund strekt zich nu een historisch wijnlandschap voor ons uit. Hoewel al dik een eeuw overwoekerd door bos is dat nog goed te zien aan de terrasmuren op de hellingen, steile smalle trapjes, waterputten en wijngaardhuisjes. We wandelen nu de Nesselgrund op tot aan het plateau en buigen dan linksaf de Haidebergstraße in die we volgen tot aan de  Klinik Haideberg en zetten onze route van daar af voort over een steil dalende trap door een voormalige wijngaard totdat we weer op de Augustusweg uitkomen.

Deze verlaten we weer door rechtsaf te gaan, in de Eduard-Bilz-Straße te komen en dan linksaf de Weinbergstraße in te slaan die zijn naam alle eer aan doet. Aan beide kanten vormen wijngaarden een lust voor het oog. Voor Haus Lorenz (op nummer 28) gaan we aansluitend rechtsaf de Weberstraße in die tenslotte over gaat in de Eggerweg. Deze brengt ons met afwisselende uitzichten in de verte en naar beneden langs haarspeldbochten en deels treden bergopwaarts tot aan de Gaststätte Spitzhaus. Na een kleine rustpauze met goede wijn volgen we de Spitzhausstraße tot aan de Bismarckturm van Radebeul. Het 18 meter hoge  monument werd in 1907 ingewijd. In de holte ervan zou oorspronkelijk het brandmateriaal voor de vreugdevuren ter gelegenheid van de geplande Bismarckvieringen opgeslagen worden. We lopen de Spitzhausweg uit tot het einde. Bij een klein paviljoen beginnen we een lange afdaling over de Spitzhaustreppe door steile wijngaarden.

We komen nu bij het museum van wijngoed Hoflößnitz, een complex dat in 1650 onder keurvorst Johann Georg I ontstond en dat vandaag de dag deel uitmaakt van een stedelijke stichting. Door de poort komen we op de Knohllweg die ons al dalend met een grote boog naar rechts weer op de Weinbergstraße brengt. Nogmaals naar rechts, nu de Lößnitzgrundstraße op. Na het oversteken van de sporen van de museumspoorlijn, liefkozen de ‘Lößnitzdackel‘ genoemd, gaan we kort links omhoog en vervolgens naar rechts de Paradiesstraße in. Onze route loopt tot aan de Dr. Rudolf-Friedrich-Straße. We houden rechts de rode puntmarkering aan een buigen na 50 meter links Jägerhofstraße in. Nu lopen we deels over treden omhoog tot aan de zogenaamde Sängerhöhe waar de  Jägerstraße uit komt. Links gaat het verder over de Höhenweg tot aan de kruising met de Finstere Gasse. Die volgen we links naar beneden door een voormalige wijngaard tot aan de Obere Bergstraße. Linksaf slaand nehmen we die westwaarts tot aan de Obere Burgstraße. Daarin buigen we linksaf naar de Friedensburg.

Aan de bergkant van deze voormalige horecagelegenheid volgen we een weg schuin rechts naar beneden die spoedig in de Burgstraße over gaat. Bij de Obere Bergstraße gaan we rechtsaf. Wanneer we nu naar links keren, komen we al snel bij het historische wijngoed Minckwitzsch dat sinds het begin van de 18e eeuw in bedrijf is. De wijngaard ervan strekt zich uit tot Finstere Gasse nummer 5. Na de Kellereistraße houdt de straat ongeveer 200 op. Een paar treden geven aansluiting op Moritzburger Straße die we naar beneden volgen om dan gelijk weer rechtsaf de Mohrenstraße in te slaan en die naar boven te volgen..

Bij de Winzerstraße keren we naar rechts, gaan verder tot de Wackerbarthstraße en bereiken het staatswijngoed Schloss Wackerbarth.

Terug in de Mohrenstraße na een bezoek aan Wackerbarth, gaan we verder omhoog. Achter de muren van huisnummer 10 verbergt zich Berghaus von Neufriedstein, het zogenaamde Mätressenschlösschen 1771. Op de Ebenberge komen we langs een na 1910 gebouwde woonwijk en komen zo bij de volkssterrenwacht Adolph Diesterweg van waar we een prachtig uitzicht hebben.

De rode markeringen volgend langs de Jacobstein dalen we nu af naar de  Mittlere Bergstraße. Daarover wandelen we westwaarts naar ons eindpunt Zitzschewig toen. Daar aangekomen bereiken we via de Gerhart-Hauptmann-Straße de halte van tramlijn 4 die ons naar Coswig of naarr Radebeul en Dresden brengt. Verder over de Gerhart-Hauptmann-Straße, de Meißner Straße links en de Coswiger Straße rechts komen we bij station Zitzschewig van de S-Bahn naar Meißen resp. Radebeul en Dresden.

Aantal kilometers

Eindpunt

Radebeul, Mittlere Bergstraße

Markering

Rode cirkel met daarin een rode druiventros.

Karakteristiek

De route loopt langs wijngaarden, barokke slotgebouwen, terrassen, historische stadskernen en trappen met uitzichtpunten. De wegkwaliteit varieert van asfalt en kasseien tot overwoekerde paden en trappen.

Parkeren

Tal van parkeermogelijkheden in de straten bij tramhalte Wilder Mann.

Contact

Stadt Dresden
www.dresden.de

Straußwirtschaft

In Duitslands meest oostelijke wijngebied zijn Straußwirtschaften nog vrij zeldzaam. Er zijn er tot nu toe ongeveer 20. Waar ze te vinden zijn en wanneer ze open zijn is te vinden op de website www.Besen.info. Ook de site www.winzerlokale.de vermeldt een paar Straußwirtschaften in Sachsen.